Veron Pinkster Kamp 2017 – nog 8 dagen

Dit jaar is het de bedoeling wat meer activiteit te ontplooien op de 6 meter band met vooral “groene apparatuur” uit de SEM familie. Deze leger zendontvangers zijn ontwikkeld in de jaren 50 en 60.

Op deze foto staat de SEM-25, een set bedoeld voor gebruik in een voertuig. Er zit nog een buis in de eindtrap, goed voor zo’n 17W output, maar de rest is uitgevoerd met transistoren. Het is een juweeltje van mechanische schoonheid.

Het kleinere broertje de SEM-35 is geheel met transistoren uitgevoerd en kan op een mountingplate in een voertuig gemonteerd worden of in een rugzak als draagbare zendontvanger gebruikt worden.

Toen ik in 2004 deze set voor het eerst zag, was ik er meteen helemaal weg van en het is ook de reden dat ik zelf met “groen spul” aan de slag ben gegaan.

 

 

Op deze foto staat ook de bijbehorende antenne (de grote pot in de achterste lage mast), waarin een afstemeenheid zit die bij het veranderen van de frequentie op de set een ander setje spoelen en condensatoren selecteert. Dat gebeurt allemaal mechanisch door een motortje. Je hoort dus meteen als er een andere frequentie ingesteld wordt.

Met name de SEM-35 is nog steeds verkrijgbaar (soms moet je wat zoeken) maar ook als je er geen hebt, is er niets aan de hand. We gebruiken 50.4 MHz in FM. Weliswaar breedband FM, maar ook moderne sets met 6 meter hebben daar geen moeite mee.

Dus neem apparatuur voor 6m FM, nieuw of oud maakt niet uit.