Einde vakantie

We zijn weer thuis na een heerlijke vakantie met onderweg helaas weinig gelegenheid en/of internet om uitgebreide extra posts te plaatsen. Gelukkig hadden we facebook en twitter.

Het uitgebreide verslag staat als Zomervakantie 2022 onder de tab Historie

Vertrek!

De kar zit vol en de auto ook 🙂 . Maar als we vanavond stoppen, verhuizen we het beddegoed 

naar de tent en dan kan het daar voor de rest van de vakantie blijven liggen. We zijn nog flink bezig geweest met inpakken, maar we hebben, op vers eten na, dan ook zo ongeveer alles bij ons voor de hele vakantie!

Onder het toeziend oog van Nariz (die notabene vandaag zijn 12e verjaardag viert) nog even water tanken en dan kunnen we dadelijk de wagen aankoppelen en vertrekken.

Uiteraard later dan gepland, maar bij aankomst hoeven we maar weinig te doen.

Hopelijk hebben we de komende tijd hier en daar wifi, dan kan ik dit log bijhouden, anders blijft het vooral bij berichten op twitter.com (@PA3DWJ).

Vakantievoorbereidingen

Donderdag zou het D-Day moeten zijn, de dag waarop we onze eigen “kar” gingen halen, maar door de fijne acties van de RDW ging de keuring niet door en dat betekent dat we weer een paar weken moeten wachten.

We gingen toch naar Achterveld omdat we van Raymond de demo-versie mogen lenen. En natuurlijk hebben we daar ons eigen exemplaar even bekeken, dat inmiddels voorzien is van een nieuwe koelkast, nieuwe accu’s en een hele voorraad inventaris.

Nog een paar weken geduld en dan kunnen we ‘m ophalen.

 

Met de geleende Conqueror zijn we daarna vertrokken en onderweg bij De Wit gestopt om vast wat extra spullen te kopen, zoals stoelen. We hebben er één uitgezocht en meegnomen om te kijken of die inderdaad paste. Het was de goede maat, dus Sonja ging nog even terug om een tweede exemplaar te kopen plus twee kleinere, zodat we een complete set van vier hebben. Ondertussen bleef ik op de parkeerplaats en kreeg bezoek van een stel dat wel nieuwsgierig was naar die bijzondere combinatie. Het werd een gezellig uurtje kijken en ideeën uitwisselen.

Vrijdag waren we de hele dag elders, maar vandaag zijn we druk bezig met inkopen en inpakken. Er moet nog een hoop gedaan worden, maar het vertrek komt in zicht (hopelijk zondag, anders maandagmorgen).

 

Het aftellen is begonnen (D-Day – ???)

Tja, wanneer de geplande Delivery Day nu gaat vallen is onduidelijk, maar we gaan toch op vakantie en dat is het voornaamste.

Vandaag heb ik geprobeerd een hondenrek achter de voorstoelen te monteren, maar het gekochte exemplaar is toch te klein en te licht voor Defender. Als ik nog in mijn oude Fiat Panda had gereden, was het een mooie oplossing geweest, maar ik denk dat het toch maar een zelfbouw versie wordt, want een net lijkt me niet echt handig voor ons drietal.

Morgen eerst maar eens op pad om de demo trailer op te halen; voordeel is wel dat we die al eerder gebruikt hebben, dus we zijn er al een beetje aan gewend.

Het aftellen is begonnen (D-Day – 2): Rijk Doet Waardeloos!

Vandaag kwam er een bericht van de RDW (Rijk Doet Waardeloos) dat de keuring van onze UEV-390 morgen niet door gaat, omdat de verkeerde keuring is aangevraagd. Raymond van Urban Escape Vehicles Europe had de aanvraag ingevuld zoals door een RDW-medewerker was aangegeven en dat was blijkbaar niet goed. De juiste keuring duurt langer, maar ook al was het een fout van een RDW-medewerker en al was het de laatste van de dag, even flexibel zijn was er niet bij. En ook een dag tevoren afmelden was volgens het protocal, dus lekker puh!

Een nieuwe aanvraag betekent ook weer dat het een week of 6 gaat duren, dus we kunnen ‘m donderdag niet ophalen.

Maar gelukkig mogen we dezelfde (demo) trailer meenemen waar we een paar weken geleden mee op stap waren, dus de vakantie is gered. Wat een service, daar kunnen de heren ambtenare een voorbeeld aan nemen. En je dan maar afvragen waarom de burgers ontevreden zijn over de overheid.

Het aftellen is begonnen (D-Day – 3): Waar zijn we nu?

Vanaf het vertrek (en nu al af en toe als proefje) geef ik mijn positie door via APRS (Automatic Packet Reporting System). Dat bestaat al jaren en hierbij worden door radioamateurs zogenaamde packets met informatie (o.a. positie) uitgezonden. In het begin was dit systeem alleen bruikbaar voor radioamateurs omdat de signalen alleen via de ether werden verstuurd en te ontvangen waren, maar al geruime tijd is er ook een koppeling met internet.

De bekenste aprs website is aprs.fi waarop APRS signalen over de hele wereld zijn te volgen en dat is heel eenvoudig: ga naar de site, geef in het zoekvakje Track callsign mijn roepnaam (PA3DWJ) op, klik op de knop Search ernaast en dan krijg je een pop-up met mijn signalen. Vink het meest recente signaal aan (te zien aan de kolom age waar de tijd staat van de ontvangst van het laatste signaal) en klik op Show selected.

 

Het aftellen is begonnen (D-Day – 4), bestemming Denemarken

Als echte “afficionados” was het plan uiteraard om na 3 jaar weer naar Spanje te gaan, maar omdat onze trailer een week later geleverd wordt, hebben we maar 2 weken voor onze vakantie. Met onze huidige vakantiestijl waarin we meestal tussen de 300 en 500 km per dag rijden, is dat dan toch ver. We zijn al jaren geleden afgestapt van het ’s avonds vertrekken en dan in één ruk doorrijden naar Spanje, maar vinden het ontspannender om minder te rijden via de secundaire wegen en dan soms onderweg een dagje extra te blijven staan. Je ziet veel meer en met 90 km/u is het rijden met de Defender (nu inclusief aanhanger) ook veel comfortabeler.

Dus besloten we dit jaar dichterbij huis te blijven en bovendien kwam ik via facebook uit bij de “Landrover Freecamp” groep. Hierin bieden Landrover eigenaren met voldoende ruimte kampeerplekken aan waar je als mede Landrover eigenaar gratis kunt staan. Soms met hele basic voorzieningen (plaats, water), soms met meer luxe (stroom, douche, werkplaats 🙂 ). En dan kom je natuurlijk ook in contact met andere liefhebbers.

Dit initiatief is in 2007 ontstaan in, jawel, Denemarken en op de website zie je daar ook de grootste concentratie aanbieders (maar ze zijn er ook in Nederland en zelfs één in Frankrijk).

Zoekend op de kaart vonden we een Freecamp ten zuiden van de Limfjord bij een boerderij en zo te zien “in the middle of nowhere” en dat lijkt ons geweldig. Dichterbij wildkamperen kun je haast niet komen (in Denemarken is dat ook niet toegestaan).

Dus ik heb contact gelegd met de eigenaar en we zijn van plan er halverwege de vakantie te gaan staan.

Eerst willen we nog wat zuidelijker in Denemarken op familiebezoek (mijn nichtje staat een week met haar familie op een camping) en dan gaan we echt op safari.

Het aftellen is begonnen (D-Day – 6), nieuwe spullen

D-Day staat deze keer voor Delivery Day, oftewel de dag dat we onze off-road trailer afgeleverd gaan ophalen. En het wordt een Conqueror UEV-390, zoals op dit plaatje. Deze mochten we een paar weken geleden lenen voor een weekeinde om hem eens uit te proberen. Alles zit erin: een kingsize bed, keuken, koelkast, geiser (!) en heel veel opbergruimte.

Het duurt nog een kleine week en intussen zijn we de inventaris al aan het samenstellen: 2 kleine hondenstretchers + een overdekt mand  voor in de voortent, een topper voor op de matras om wat zachter te liggen en natuurlijk een VHF/UHF zendontvanger, die ergens een vast plekje in de trailer moet krijgen.

 

 

Het aftellen is begonnen (D-day – 7), weer kamperen

Voor de eerste keer op vakantie

Mijn eerste kampeerervaring is uit 1964 toen we 6 weken op vakantie gingen naar Spanje. Dat zou 10 jaar zo blijven (met één keer Oostenrijk tussendoor).

Om zo’n lange vakantie betaalbaar te houden met een gezin van 5 personen, hadden mijn ouders een Travel Sleeper vouwwagen gekocht en die zie je hier achter onze toenmalige (eerste) auto: een Ford Cortina.

Veel later, toen ik als volwassene weer ging kamperen, werd het met tenten, een oude camper en een caravan, maar dit jaar gaan we weer terug naar een vouwwagen, als is die wel “next level”

Over 7 dagen gaan we’m halen, het aftellen is begonnen.

 

 

Aftellen naar het VPK

Het “Eindhovenveld” is gereserveerd, de aanmeldingen komen binnen en de machtiging voor PA6VPK is ook binnen, dus het aftellen is weer begonnen; 19 mei vertrek ik zelf.

We hebben nog plaats, dus meld je aan als je ook naar de “Eindhoven dependance” van het Veron Pinkster Kamp op Knienseerd wilt komen.

Toch een beetje Veron Pinkster Kamp

Het Veron Pinkster Kamp vervalt dit jaar door de corona crisis, maar als alternatief hebben we met de call PA75VPK (Virtueel Pinkster Kamp) op 29 mei een QSO party gedraaid. Er waren veel inmelders en de ronde duurde ruim 1.5 uur.g.

De shack was deze keer uiteraard wel wat luxer 🙂 en bestond uit een Yaesu FT-897 (links op de foto) bovenop de MFJ Versa Tuner III en in het midden zie je de Ameritron AL-811H PA, die ervoor zorgde dat er een Watt of 300 in de antenne (ZS6BKW) terecht kwam.

Heb je de ronde gemist, of wil je even wat langer kunnen bijpraten, dan kan dat van 30 mei t/m 2 juni om 16:30 LT op 3603 kHz in LSB en 145.525 MHz in FM.

De eerste keer op 30 mei was het rustig, maar heb ik dus gezellig een half uurtje herinneringen opgehaald met Wim (PA3BQP).

Op 3 juni is er geen rondje want dan ben ik hopelijk aan het inpakken en op weg naar camping Knienseerd in Kelpen Oler

Van 4 t/m 6 juni komt de activiteit dan vanaf camping Knienseerd om 16:30 LT op 3603 kHz in LSB en 145.525 MHz in FM, dan met een Icom IC-706 (100 W) en een full size 80 meter dipool en voor 2 meter met een Icom IC-2725 (50 W) en een Diamond V2000 antenne.

Zo wil ik toch nog een beetje genieten van de VPK sfeer op een camping.

Groen Thuis Bivak 2020

Het was al lang duidelijk dat het jaarlijkse Groene Bivak in Nunspeet niet door zou gaan, dus hebben we op de ARC app met wat mensen afgesproken dat dit wel heel erg jammer is en besloten er dan maar een Groen Thuis Bivak van te maken: gewoon je spullen opzetten in je tuin en dan via radio en sociale media contact houden.

Uiteraard moest een en ander wel zoveel mogelijk in de “Groene Bivak stijl” en gelukkig heb ik ook nog een origineel Zwitsers legertentje, wat ik mooi kwijt kon op ons plankendek.

Aangezien de Land Rover Club Holland ook zat met een vervallen Paaskampeerweekeinde en dat verving door het geweldige “LRCH One Life Stay Home kampeerweekEInde” staat de tent al sinds vorig weekeinde. Dat werd overigens 2 dagen wakker worden op de planken, want het luchtbed liep leeg.

Gisteren ben ik aan het lekzoeken geweest, heb niets gevonden, maar ineens loopt het toch niet meer leeg. Hoera en wat heb ik lekker geslapen!

Voor dit weekeinde heb ik uiteraard ook wat meer “groen spul” van stal gehaald, zoals het bordje met mijn roepnaam en op de (eveneens) groene kist zie je één van de kastjes van een SEM veldtelefooninrichting (geen idee hoe dat officieel heet).

Via een rol tweedraadsverbinding is die verbonden met zijn collega die bovenop de SEM-25 in mijn shack staat. Op de foto zie je ze allebei tijdens het testen, het kastje op de tafel staat nu in de tuin.

Vandaag (zondag 19 april) gaan we met diverse mensen een “rondje” draaien op 50.4 MHz (FM).

En er zijn meer ARC leden die meedoen. Gert (PA3EJB) zet ingestuurde foto’s op zijn  (ARC) website: www.pa3ejb.nl

Even naar beneden scrollen :-).

 

 

Van alles bijgewerkt, een ververste site

Het is al lang geleden, bijna een jaar, dat ik mijn laatste post geplaatst heb, dus wie leest ze nog? Geen idee en eigenlijk vind ik dat niet belangrijk, maar het blijft leuk om te doen.

Behalve een (regelmatige) update van de pagina’s met actualiteiten (zoals de agenda) heb ik deze keer tijd gestoken in de Kampeerpagina’s. De “Campinggids” leidde een kwijnend bestaan, dus die heb ik maar de nek omgedraaid en vervangen door een simpele lijst met hier en daar wat opmerkingen. Wellicht is dat motiverender om hem eens beter bij te houden (want ik ben zo benieuwd hoeveel ik er uiteindelijk op kan krijgen).

Ik ben wel begonnen mijn reisverhalen (Kampeerhistorie) eens aan te vullen; volgens mij moet dat voor de “moderne mensch” heel wat belevenissen (gaan) bevatten, die je je nu nauwelijks meer voor kunt stellen.

We zullen zien. De komende tijd zal er ook vast wel weer wat te melden zijn over het Groene Bivak, Pinsterkamp en wie weet wat nog meer.

Naar het Groene Bivak

Het is weer zo laat: vandaag start het Groene Bivak van de ARC (Army Radio Club) op het Zwarte Veldje in Nunspeet. Een week lang staan er liefhebbers van oude (meestal werkende) leger zend/ontvangst apparatuur (soms met het bijbehorende voertuig “er omheen”), originele leger kampeermiddelen enz.

Groen Bivak 2011

Zelf kom ik met een originele Russische legertent (voor 6 personen, dus plaats genoeg voor mij en de honden) en als apparatuur een SEM-25 uit de jaren 50/60, die ook door het Nederlandse leger is gebruikt.

Hoewel we met al dat groene spul weleens per ongeluk voor een echt legerkamp aangezien zijn, is dat zeker niet het geval. Uniformen en wapens zijn taboe; we zijn gewoon een gezellige club die het leuk vindt met die “ouwe meuk” te kamperen (met een vette knipoog).

Een groot deel van de tijd besteed ik aan het wandelen met Whippets Nariz (voor de 15e keer mee) en Droopy (voor de 10e keer), want direct naast het veldje is een flink stuk bos waar honden los mogen lopen.

Qua radio ben ik standby op 50.4 MHz in FM (met de SEM) op 145.525 MHz in FM en ’s avonds op 3660 kHz in SSB (met een modern set) in het NederlandsTalig Amateurnet.

Kom gerust even kijken

Winterkamperen!

De eerste post van 2019 en het is meteen weer raak: met dit mooie weer kriebelt het natuurlijk extra en dus gaan we (de honden en ik) er even lekker een lang weekeinde op uit naar camping Knienseerd.

De geplande aankomst is op donderdagavond en we blijven tot zondag.


Ik heb beide mannen al aangespoord om hun spulletjes alvast in te gaan pakken, maar het zal er wel op neer komen dat ik zelf op het laatste moment hun spullen moet verzamelen 🙂

Uiteraard sta ik ook te trappelen om mijn mooie nieuwe Coleman Catalytic Heater uit te proberen en weer eens wat verbindingen vanuit het veld te maken. Onderweg ben ik uiteraard al QRV via PI3EHV en ter plaatse ook!